Glitter Words
Share |

Wednesday, November 9, 2011

Kata Hubung

1. Kata hubung ialah perkataan yang digunakan untuk menggabungkan

· perkataan dengan perkataan
· rangkai kata dengan rangkai kata
· ayat dengan ayat


Contoh

1) agar: Saya berharap agar kamu dapat menghubungi dia segera.

2)apabila: Mukanya pucat apabila disoal.

3) atau: Awak boleh menaiki bas atau teksi untuk ke sana.

4) bahawa: Kami yakin bahawa yang dikatakannya itu benar.

5) dan: Leela dan Siu Lan berjiran.

6) hingga: Ayah dan kawannya berbual hingga larut malam.

7) Jika: Saya berpayung jika hujan.

8)Jikalau: Jikalau saya kaya, saya akan membina rumah kebajikan.

9)kecuali: Semua murid Nadir kecuali Gopal.

10)kerana: Aini menangis kerana terlalu sedih.

11) lalu: Burung itu terbang lalu hinggap di dahan pohon.

12)manakala: Baju Karim bersih manakala baju adiknya kotor.

13) sambil: Zalifah bernyanyi sambil menari.

14) serta: Zahid serta abangnya menonton wayang.

15)semenjak: Saya berkawan dengannya semenjak kecil.

16)sementara:Berusahalah sekuat mungkin sementara badan masih sihat.

17)sungguhpun:Sungguhpun buta, orang Itu mampu berdikari.

18) supaya: Belajarlah bersungguh‑sungguh supaya pandai.

19) walaupun: Walaupun letih, diselesaikannya jugs kerja ItU.

20) tetapi: Badannya besar tetapi penakut.

No comments:

Post a Comment